Saturday 19 February 2011

TeMuDuGa PeRtAmA kU..... (Part 2)

"Tuk! Tuk!Tuk!", bunyi aku ktuk pintu......."Masuk...."kata penemuduga kat dlm blik tu......dgn rase cuak,gementar dan segala macam rasa, aku pn msuk ke bilik tu......


"Assalamualaikum encik". aku bg salam memndangkan dy ni melayu.......
"waalaikumussalam.....duduk r...."dy menyuruh ak duduk......
dgn penuh kesopanan dan kesusilaan aku pn duduk.......tgn aku jgn crite r, ketar + sejuk.

   Aku pn mula lah ditanye kn nama, tmpat tinggal dan beberapa soklan psl diri aku.......Alhamdulillah.....bile dy bnyk tnye cmtu, aku pnye rase gelabah biawak tu dh ilang r sket......Sbnarnye En.Daud ni lecture kat alam ni....dan aku pn blajar ngn dy sepanjang ak duk alam tu.....penah jgk aku tnye dy, samada dy ingt x yg dy pnah temuduge aku mse mule2 dulu....tp, x ingt katanye......

   Berbalik pada kisah aku kat bilik temuduga td......."Awak tau x, klu awk msuk alam ni awk x leh kuar mane2 dlm sbulan pertama????blh ke???"tnye En.Daud......aku pn dgn muke pasrah dan rendah diri nye cakap "kalau dh mcm tu peraturannye, sy x kisah encik, sy ikut je lh."......"Hmmmmmm....bgs...."kate En.Daud dgn suara cemerlangnye sambil belek2 sjil aku.......aku pn makin tenang dh skit......

"Wah!! pelajar cemerlang fizik........fizik awak dpt bape??" tnye dy pada aku smbil menunjuk-nunjuk ke sijil aku........"Errrr....sy dpt B3 encik...." jwbku........
"Aik???? B3 dh cemerlang ke kat skolah awk tu???"tnye dy lagi.....

   Sebenarnye sijil tu cikgu aku men bg je,nk tolong pelajar.....ade lg bdak yg dpt tinggi dari aku........so, aku jelaskan lah kat dy.....aku rse nk temberang dy pn xleh dh.....

"o.....eheheheehee..."dy pn gelak dgn muka licik cmpur sinis kat aku......

"Ceh....hampeh tol...."aku berbisik sendiri......jauh di sudut hati aku pn, aku mmg rse nk glak jgk,sbb agk klakar r situasi nye mse tu....

   Dy pn tnye aku lg......."Awk pndai ckp english?"
aku pn jawab,"Blh r sket2 encik...."dy pn angguk2 kn kepala smbil mengisi borang kritirea aku......

"Cube awk translate bnde ni." dy berkata smbil menghulur kan buku yg terbuka....
"Tu,peranggan pertama tu..." tambahnye lagi.....agak pnjang jgk lah ayat nye......ini lah ayat nye:

As an introduction to marine engineering, we might reasonably begin by
taking an overall look at the ship. The various duties of a marine
engineer all relate to the operation of the ship in a safe, reliable, efficient
and economic manner. The main propulsion machinery installed will
influence the machinery layout and determine the equipment and
auxiliaries installed. This will further determine the operational and
maintenance requirements for the ship and thus the knowledge
required and the duties to be performed by the marine engineer.

Aku pn translate lh.....x tau r btul ke x....tp dy dh angguk2 kpale tu mknenye btul lh kot.....

"ok, awk pndai kawad x?".....tnye dy pd aku...

   sbnrnye mse skolah dulu aku x aktif sgt kokorikulum....so mmg x pndai sgt.....lgpun mse skolah rndah dulu je aku kawat sket,tu pn sket gile........

ak pn jwblh,"Boleh encik......."sambil senyum dan mnyangka dy tnye sje2 je.......

"Ok, cube awk kawat sket."suruhnye kpd aku......

"Alamak ai!!!....mampos lh aku......" Bsik hati ku dgn tenang dan rase nk gelak sket.......

"Kat dlm bilik ni ke encik??? sorng2??"tnye aku yg cube mengelak dari berkawad........
"Yelah......" dy mengiakan dgn muke licik sperti td, tp kali ni lbih licik lg.........ahahahahahaa (sori ye En.Daud)

Aku pn bgn dgn pegi ke ruangan kosong dlm bilik.......

"Ok....sy bg arahan awk buat ye."ujar nye lagi.......

Pergh!!! malu siot.....x mcm org gile plak aku kawad sorng dlm bilik tu......dah lh aku x bape pro kawad ni.....pernyataan ni trus bermain kt kpale otak aku yg sdng berdiri mcm org bodoh tggu arahan dari dy........hadoi......ahahahhaahaha........


 Sekali lagi aku bersyukur,aku blh jgk r berkawad....cme ade satu arahan je aku blur......
"Keluar baris!!!"last pnye arahan.....kne pusing kanan,melangkah 3 langkah...tu je....yg aku ni dgn blur dan rase x pastinye wat2 mcm jln bese je.....pastu aku stop....

"Dah encik."kata aku tanda arahan diberi telah aku jalan kn......

"Eh?? Dh kuar baris dh??....tnye En.Daud....aku angukkan kepalaku mcm aku x salah......

"Ehehheheheh.....".En.Daud gelak kecil dgn muka licik lagi.....aku tau dah....mmg salah r tu......tp aku wat rlek je r.......

To be continue........................







No comments:

Post a Comment