Sunday 20 February 2011

JaNgAn DIbUanG........

 Anda mempuyai lesen??   bukan lesen P atau L, tapi lesen penuh?? dan lesen penuh tu dah tamat tempoh so telah diperbaharui???

   Jika jawapannya ya! aku ade benda nak cerita pasal lesen ni.........Mungkin ramai yang dah tau, tapi aku tetap nak cerita jugak........

   Aku dah ade lesen, lesen penuh dan dah diperbaharui pun.......so, aku dapatlah slip ni :


Contoh slip.....(A)


   Dengan membuta tulinya aku ingatkan lesen lagi satu ni tak gune dah.......lesen ni :

Lesen yang ada gambar ni......(B)

   Apa yang aku buat, aku tinggalkan je lesen yang B tu kat umah.....dan yang A tu je lah aku bawa pegi mana-mana, sebab aku fikir lesen tu dah tamat tempoh......buat ape nak bawa lagi, semak dompet je......nasib baik lah aku tak buang je.....

   Aku pun tak tau yang lesen B tu sebenarnya masih perlu di bawa bersama slip tu......makne nye selama aku dapat slip tu, memang aku tak bawa dah lesen yang B tu.......

   Sampai lah satu hari ni, aku pegi jalan-jalan nek kete ngan mak aku...........dalam perjalanan tu ade road block.....so, aku dgn senang hati nye dan takde rase takut nak lalu kat situ......macam bese lah, aku stop kat polis tu....buka cermin kereta, bagi salam kalau polis tu in case die tu islam.....tapi road block aritu tak macam  kebiasaan nye........

"Assalamualaikum encik." aku bagi salam kat polis tu.

"Waalaikumussalam.......mintak lesen dik....." mintak polis tu kat aku.....

   Sebelum ni jarang jugak polis mintak lesen....tapi mungkin aritu aku shave janggut dan misai aku....nampak macam budak sangat kot......

"Kejap ye encik..." kataku sambil mengeluarkan lesen yang aku ada.....lesen yang A tu......

Aku xde lah rase takut sgt sbb aku memang ade lesen.....so, dengan tenang lah aku bagi dia slip tu.....

"Bagi lesen yang satu lagi....." mintak polis tu kat aku lagi.....

"Yang mana encik???" aku membalas.....

"Yang ade gambar tu...."jelas polis tu....

   kalau yang gambar tu, dah sah2 lh takde dalam dompet aku.........tapi aku buat2 cari je lah sambil mengharapkan keajaiban berlaku........cari punye cari, takde juga......

"Takde lah Encik..."kataku dgn agak cuak.....

"Macam mane boleh x de??? ini slip je.....awak kene ade lesen lagi satu tu, kalau tak macam mane awak nak hidup kan lesen nanti???"jelasnya padaku.

"Memang takde encik....ni je yang saya ade encik......"kataku dengan nada slow.

"Ok....awak parking tepi tu dulu, cari........" katanye lagi.

   Aku pun park je lah kat tepi seperti yang disuruh.......berdebar lah juga...aku memang sedia je lah nak kene saman......polis tadi pun datang kat aku....

"Ni, yang macam ni....."kata polis tu sambil menunjuk kan lesennye dgn gambar yang ensem.......

"Tadke lah encik.......saya ade yang ni je.....mungkin jatuh mane2 lh ni....mintak maaf lah encik....saya pun tak perasan.......sori encik..."rayu aku dengan muka 25 sen......

   Alhamdulillah.....Allah memang nak mudah kan jalan aku.......

"Hmmmm......takpe lah.....awak kena cari jugak lesen tu, penting tu......slip ni cuma nak sah kan lesen awak tu je......takde tunjuk kelas lesen kat sini........lagipun awak kene ada lesen tu masa nak hidup kan semula lesen awak tu......Ok lah....jalan lah..."nasihat polis tu kat aku dengan nada biasa....

   Setelah mengucapkan terima kasih, aku pun gerak lah menuju destinasi aku......aku lega lah, selamat duit......kalau tak, mampus jugak lah.......lepas aku tengok balik slip A tu, baru lah ku terbaca kat atas tu ade tulis:

 "slip ini hendaklah disertakan bersama lesen memandu"

   Baru lah aku tahu........ape lagi, gelabah r aku cari lesen tu......nasib baiklah jumpe.......lega........mungkin macam tak logik je perbuatan aku mengabaikan lesen yang B aku tu, tapi kadang2, benda macam ni kita terlepas pandang......So, bagi sape2 yg bercadang nak keluarkan lesen tu dari dompet anda, batalkan je lah rancangan tu.......









No comments:

Post a Comment