Saturday 19 February 2011

TeMuDuGa PeRtAmA kU..... (Part 1)

   Bile sbut temuduga atau interview je, msti mcm2 bnde yg bermain kt fikiran kite ni........klu mcm aku yg pemalu sgt ni of cos lh  99.9% rase nervous akan menghantui diri aku ni.......0.1% tu rse nk terbuang air.....eheheheh....

   Kisah interview pertama aku ni berlaku mase aku memohon utk masuk alam dulu.....
Sama mcm lepasan SPM yg lain, aku pn isi jgk borang bagi  memohon utk smbung blaja......antaranpermohonan yg aku isi termasuklah alam....
Lepas isi borang tunggu r.....dari hari ke hari aku tunggu.....sampai lah satu hari ni,bunyi motor posmen memecah kesunyian pagi kat umah aku.....  Vrooooommmm!!!! dy pn selit kan sekeping sampul surat yg dah semestinye berisi surat kat pagar umah aku......pastu dy blah pegi umah lain plak.......

"Pergh!!!....laju btul dy ni bwk moto.....dlm taman perumahan pn nk bawak laju2.." aku bermonolog dalaman sambil menuju ke pagar utk amik surat.

   Bila diambil surat tu, aku tgk nama penerimanye aku........tanpa berlengah aku pn bkak r surat tu.....dimudah kan cerita, aku dapat tawaran utk pergi temuduga alam.......aku x bape ingat bile aku kene pegi interview tu.......yang pastinye lokasi di alam terengganu......
Setelah dibincang dgn family aku, mereka decide nk anta aku pegi interview tu......

   Memandangkan ini first time aku pegi temuduge,aku x tau nk prepare ape.......yg aku tau nye,dy tulis dlm surat tu kne pkai baju yg sesuai  (tie order)........mendengar kan pada cerite org, alam ni ala2 tentera sket......so,aku rse perlu lah sekiranya aku fit kan sikit bdn aku yg dh berlemak ni......xde lah shock sgt bdn klu dy sruh push up nanti....ohohohoho....lbih kurang seminggu jgk r aku cbe jogging,push up dan lain2 demi memastikn stamina aku stabil.....

   Apabila tibe harinye, aku ng family pn gerak lh dari umah dan menuju ke terengganu.....6 jam jgk r dlm kete......cari pnye cari jmpe lah alam........rupenya alam terangganu ni menumpang dalam instep je........rse gmentar pn dah mula datang kat aku......

   Setelah setel mendaftar diri, aku melalui beberapa ujian, antaranye termasuk lah ujian warna dan bertulis....stakat ni sume ok lagi lh......so, masa nye dh tibe utk temuduga.......aku pn berjalan ke ruangan menuggu.....

 Sambil jalan tu aku dgr ade sorang penemuduga ckp kat sorang budak ni.
"awk tggu kat luar ,jap lagi sy pnggil masuk,awk masuk ye.....jgn msuk blik lain tau...."bdak tu pn mengangguk kan kepal tanda setuju....

 "Ni mesti men kabel ni...."aku bebisik sendirian.....besenye tmpat yg susah nk dpt ni mmg lh kite kne ad knal org dalam sket.......so, aku pn tggu je lah giliran aku.....x lame lps tnggu tu, ade sorang budak kuar dari bilik yg setentang dgn penemuduga tadi pnye bilik......

"Orang tu panggil masuk...." kata bdak yg kuar td kat ak ngn bdak sorang lg ni......

   Dah tntu lah aku yg kne msuk blik tu ssb bdak sorang lagi ni dah janji dgn penemuduga td.......so, aku pn grak lh ke pintu blik tu........ketika berjalan dalam keadaan bedebar gile2 ak pn mmbaca surah al kafirun seprti yg di suruh oleh ayah aku.....bkan ape, petua nk bg penemuduge tu lmbut hati skit.....


To be continue..................









  

No comments:

Post a Comment